D

en svenska skolan står inför en rad viktiga utmaningar. En av de viktigaste är att se till att använda moderna redskap som kan hjälpa våra barn och unga att göra mesta möjliga av sin egen förmåga, och lära sig mer. Mer och smartare it är inte det enda som behövs, men det är ett av de verktyg som skolan behöver använda för hänga med i sin tid och på bästa sätt lösa sitt kärnuppdrag: att ge alla våra barn och unga en bra utbildning och en bra start för vuxenlivet.

De senaste åren har datortätheten i våra skolor tydligt ökat, i både grund- och gymnasieskolan och i både kommunala och fristående skolor.

Men sämre är det med användningen. Trots att det nu finns fler datorer i skolan så pekar Skolverket på att själva användningen av de digitala verktygen fortfarande ligger kvar på samma låga nivå som för fem år sedan. Fortfarande får ungefär hälften av våra högstadieungdomar sällan eller aldrig använda datorer under lektionstid, samtidigt som vi i internationella mätningar ser att svenska elever faller i viktiga kunskaper, och dessutom är betydligt sämre än barn och unga i andra länder, när det gäller vissa it-relaterade uppgifter.

Tekniken finns här. Möjligheterna finns här. Nu vill jag och Centerpartiet att vi på allvar ska ta vara på den digitala kraften i skolan.

 

Läs mer om it i skolan här: