Tidigt i förmiddags berättade jag på en presskonferens i Rosenbad att regeringen utsett Anne Vadasz-Nilsson till ny generaldirektör för Energimarknadsinspektionen. Anne efterträder Yvonne Fredriksson som varit generaldirektör sedan 2008 men nu går i pension. Anne är rekryterad i ett öppet förfaringssätt och har en gedigen erfarenhet av energifrågor och av konkurrens- och konsumentfrågor. Nu senast har Anne varit ställföreträdande generaldirektör och chef för en av konkurrensavdelningarna på Konkurrensverket.
Energimarknadsinspektionen har en oerhört viktig roll att spela – i övervaka elbolag, fjärrvärmeföretag och andra aktörer på marknaden, men också i att värna den enskilde energikonsumentens ställning på energimarknaden. När jag idag berättade att Anne Vadasz-Nilsson får uppdraget att bli ny generaldirektör för Energimarknadsinspektionen lyfte jag särskilt fram att den uppgiften nu är viktigare och tydligare än någonsin.
För på senare år har det frestat på att vara energikund i Sverige. Flera vintrar med höga elpriser, på grund av stora driftsproblem i kärnkraften och lite vatten i vattenkraften. Kraftigt höjda elnätsavgifter. Svårbegripliga fakturor. Och fjärrvärmekonsumenter som känt sig maktlösa gentemot vissa fjärrvärmeleverantörer.
Det är inte konstigt att många energikonsumenter varit frustrerade. För i Sverige har vi väldigt kunniga, medvetna och engagerade konsumenter. Konsumenter som gärna vill vara med och ta ansvar och påverka, bara de får chansen. Men på energimarknaden har det ofta varit svårt att som enskild konsument hävda sig gentemot de stora energileverantörerna. Många energikonsumenter har, med all rätt, känt sig som David i kampen mot jätten Goliat.
När jag för ett år sedan fick förtroendet att bli energiminister var jag väldigt tydlig med att en av mina främsta prioriteringar skulle bli att stärka den enskilda konsumentens ställning på energimarknaden. Det arbetet är sedan dess i full gång:
Timvis mätning. Från och med måndag i nästa vecka (1/10) kan alla som vill kostnadsfritt begära att få sin el mätt och debiterad per timme av sitt elbolag. Redan idag har 9 av 10 av alla svenska hushåll en smart elmätare hemma, som klarar att gå över till timmätning. För den som väljer det kommer man kan kunna se, timma för timma, hur den egna elförbrukningen varierar över dygnet. Det gör det möjligt att påverka sin egen elförbrukning och styra den till de tider på dygnet när elen är som billigast.
Förhandsreglering av nätavgifterna. De senaste åren har snabbt ökande elnätsavgifter varit en fråga som plågat många konsumenter. Från regeringens sida har vi tagit det på stort allvar. Därför har vi, från 1/1 2012, infört en förhandsreglering av elnätsavgifterna. Det innebär att elnätsägarna på förhand måste få de avgifter de tänker ta ut godkända av Energimarknadsinspektionen. Allt för att ge oss som kunder framförhållning och stabila, förutsägbara priser.
Nordisk slutkundsmarknad. Just nu pågår också arbetet med att skapa en gemensam nordisk slutkundsmarknad för el. Det mest konkreta resultatet av det arbetet kommer bli att vi framöver kan se fram emot att kunna få en gemensam, begriplig faktura där både elnätsavgiften och elpriset framgår. På längre sikt är syftet att skapa en gemensam och mer harmoniserad elmarknad i Norden.
Starkare ställning för konsumenten på fjärrvärmemarknaden. Fjärrvärmekonsumenterna ska kunna känna trygghet med fjärrvärmeföretagens prissättning och villkor. Därför kommer det under nästa år föreslås en konkret modell för att pröva de konsumentpriserna på fjärrvärme. Dessutom ska alla kunder framöver behandlas lika och värmeproducenter ska enklare kunna ansluta sig till befintliga fjärrvärmenät.
Gör det lättare att bli sin egen elproducent. Just nu förbereder jag och regeringen ett system för så kallad nettodebitering, där mikroproducenter ska kunna föra sitt elöverskott till nätet och få det kvittat mot den el de förbrukar från elnätet. Frågan har utretts tidigare, men utan att vi fått ett genomförbart förslag, bland annat därför att tillräcklig hänsyn inte tagits till EU:s moms- och energidirektiv. Min ambition är att kunna lägga fram ett färdigt förslag om nettodebitering under 2013.
I allt detta har Energimarknadsinspektionen och dess GD en mycket viktig uppgift. För att det ska bli enklare att vara energikonsument, och för att konsumentens ställning ska kunna bli starkare, krävs det en välfungerande marknad. Och en välfungerande marknad förutsätter en skarp och kompetent myndighet – i det här fallet Energimarknadsinspektionen – som tar sitt uppdrag på stort allvar. Jag ser fram emot att se Anne Vadasz-Nilsson ta sig an den viktiga uppgiften.
Se även debattartikel i Aftonbladet och presskonferensen från i morse nedan:
Leave a Reply