Det viktigaste vi måste göra för att klara klimatet är att fasa ut de fossila bränslena och ställa om till hållbara transporter. Just därför har Centerpartiet och Alliansregeringen slagit fast visionen om att Sverige ska vara klimatneutralt 2050, och att vi till 2030 ska ha en fordonsflotta som är oberoende av fossila bränslen. Och för att ta fram förslag på vad vi behöver göra för att ta oss dit sitter sedan ett år tillbaka några av landets ledande experter, på mitt och regeringens uppdrag, och jobba med vad vi behöver göra för att ta oss dit, i utredningen om den fossiloberoende fordonsflottan.
Under tiden som de arbetar fortsätter vi i Centerpartiet och Alliansregeringen att ta steg för att ställa om till en hållbar transportsektor.
På det temat berättar jag idag i Ekot att regeringen i den kommande budgeten kommer göra en rejäl satsning på ett miljöbilspaket. Det paketet består av tre delar: 1) nedsatt förmånsvärde för de miljöbästa förmånsbilarna, 2) fortsatt skattebefrielse för höginblandade och rena biodrivmedel som till exempel E85 och biogas, och 3) ökad låginblandning av förnybart i bensin och diesel. Tre insatser som mycket tydligt kommer bidra till att ställa om till en hållbar transportsektor och minska våra koldioxidutsläpp.
Ska vi få ut fler miljöbilar måste det löna sig att köpa miljöbil. Om fler förmånsbilsinnehavare väljer miljöbil kan vi successivt få en allt mer miljövänlig bilpark, och på sikt fasa ut de fossila bränslena. Därför förlänger regeringen nu de förmånliga tjänstebilsvillkoren för miljöbilar med tre år, till och med 2016. Det nedsatta förmånsvärdet kommer liksom tidigare omfatta elbilar, gasbilar och laddhybridbilar. Nedsättningen kommer vara 40 procent lägre än förmånsvärdet för närmast jämförbara konventionella bil, men som högst 16 000 kronor per år.
Vi behöver få ut fler miljöbilar på våra vägar, och vi behöver öka användningen av förnybara drivmedel i våra transporter. Därför ger vi nu också besked om att vi även framöver kommer skattebefria de höginblandade och rena biobränslena, som E85 och biogas.
Den tredje delen i miljöbilspaketet är att vi nu sjösätter ett kvotpliktssystem där vi höjer kraven på hur mycket förnybart som ska blandas in i bensin och diesel. Genom att blanda in mer förnybart och mindre fossilt i varje liter bensin och diesel kan vi minska koldioxidutsläppen snabbt, även för de som inte byter bil. Enbart den ökade låginblandningen kommer minska Sveriges samlade koldioxidutsläpp med 300 000 ton varje år.
Med miljöbilspaketet vill Centerpartiet och Alliansregeringen öka andelen miljöbilar på våra vägar, minska koldioxidutsläppen och se till så att det lönar sig att tanka förnybart. Det är bra för konsumenterna, för företagen, men framför allt för miljön.
Leave a Reply