Att köra bil ska vara ett rent nöje

Tack vare att Alliansen gjort framsynta satsningar som miljöbilspremien, skatteförmåner och skattebefrielsen på förnybara drivmedel har Sverige redan nått det mål vi i EU satt upp om att 10 procent av energin i transportsektorn ska vara förnybar. Det är bra. Men vi behöver göra mer.

Om vi ska klara klimatutmaningen måste vi minska de fossila utsläppen inom transportsektorn radikalt. Därför har Sverige satt som mål att den svenska fordonsflottan ska vara oberoende av fossila bränslen 2030. Det innebär att vi åtar oss att ställa om de återstående 90 procenten av transporterna som fortfarande är fossila. Och jag och regeringen arbetar tydligt och målmedvetet med att skapa förutsättningar för att vi ska kunna nå det målet.

Som ett första steg ökar regeringen i och med biodrivmedelspaketet i vårpropositionen den mängd biobränslen som blandas in i vanlig bensin och diesel till de högsta inblandningsnivåer som EU tillåter. Därmed kommer 10 procent av den bensin, eller 7 procent av den diesel, som vi tankar framöver att vara förnybar. Samtidigt skärper vi miljöbilsdefinitionen, som ger rätt till skattebefrielse för nya bilar, ytterligare, vilket driver på den miljöbästa tekniken.

De är bra, men mer behöver göras. Därför presenterar jag tillsammans med milöminister Lena Ek och landsbygdsminister Eskil Erlandsson tre centerförslag på DI-debatt idag, som ytterligare steg för att stärka de förnybara drivmedlen och därmed minska koldioxidutsläppen inom transportsektorn. Vi vill:

  • Att förutsättningarna för höginblandade och rena biodrivmedel ska vara minst lika goda som i dag även efter 2013, då vårt tillstånd från EU att ha en skattebefrielse för biodrivmedel löper ut. Det rimligaste sättet att åstadkomma det är att låta den nuvarande skattebefrielsen för etanol, biogas och biodiesel fortsätta fram till 2020.
  • Att det teknik- och investeringsstöd som redan finns för utveckling av biogasen förlängs så att det finns kvar även framöver.
  • Och att ett nytt stöd för att utveckla biogas från gödsel genom ett så kallat metangasreduceringsstöd införs. Ett sådant skulle ge dubbel miljönytta genom att biogasen både ersätter fossilt bränsle och dessutom leder till minskade utsläpp av metangas.

På just detta tema besöker jag idag Preems raffinaderi i Lysekil för att få se deras tillverkning av förnybar diesel och samtidig träffa Preems vd Petter Holland för att diskutera förutsättningarna för förnybara drivmedel i Sverige och hur vi kan påskynda omställningen till en fossiloberoende fordonsflotta.

No Comments Yet.

Leave a Reply

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *