Mer låginblandning och fortsatt skattebefrielse

Ska vi kunna få ett hållbart samhälle måste vi ställa om våra transporter. När mer än 90 procent av de drivmedel vi använder i våra bilar, bussar och lastbilar fortfarande är fossila säger det sig självt att vi måste få in mer förnybara bränslen, mer eldrift och se till att öka energieffektiviteten i transportsektorn.

Ett viktigt steg är att utnyttja möjligheten att blanda ut vanlig diesel och vanlig bensin med biobränslen. Tack vare den låginblandning som redan finns är också den  som tankar bensin och diesel delaktig i omställningen till mer hållbara transporter, eftersom också den personen tankar en viss andel förnybart.

Jag är väldigt stolt över att andelen förnybara drivmedel är mer än dubbelt så hög idag, som när vi i Alliansen övertog regeringsmakten 2006. Och merparten av de förnybara drivmedel som används i Sverige idag är låginblandade förnybara drivmedel i bensin och diesel.

Ett snabbt sätt att minska koldioxidutsläppen från våra transporter är  att öka den låginblandningen. Och just det föreslår regeringen idag i en promemoria som nu går ut på remiss till ett 40-tal berörda aktörer. Innehållet i det förslaget skriver jag om idag på SvD Brännpunkt, vilket också TT rapporterat om. På ledarplats har det också uppmärksammats av GP och Norrtelje Tidning.

I dagsläget blandar bensinbolagen  in 5 respektive 4 procent förnybart i bensin och diesel. Det förslag vi nu lägger innebär att vi ökar låginblandningen till 10 respektive 7 procent. Samtidigt föreslår vi att den skattebefrielse som finns för de höginblandade och rena biodrivmedlen, som biogas och etanol, och som skulle ha försvunnit efter 2013, ska finnas kvar också framöver. Förslaget om fortsatt skattebefrielse har Ekot särskilt uppmärksammat i ett inslag ikväll (09.30 in i sändningen).

Ökad låginblandning av biobränslen i bensin och diesel, och fortsatt skattebefrielse på höginblandade och rena förnybara bränslen som biogas och etanol, är två bra sätt att tydligt och snabbt fortsätta omställningen till en fossiloberoende fordonsflotta!

No Comments Yet.

Leave a Reply

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *