Tre rejäla steg för It i välfärdens tjänst

Många medborgare och företagare är duktiga på att använda sig av elektroniska offentliga tjänster, vilket är glädjande eftersom det leder till en effektivare förvaltning, lägre kostnader samtidigt som vi minskar vår miljöbelastning. Och många myndigheter har gjort fantastiska insatser och tagit fram bra e-tjänster. Men oftast har det varit tjänster som har befunnit sig helt inom den egna sfären. Om man som privatperson eller företagare har haft ett ärende där flera olika myndigheter varit inblandade, har de användarvänliga e-tjänsterna i många fall lyst helt med sin frånvaro. Det vill jag att det ska bli ändring på. Det offentliga ska sätta medborgarna och företagarna i centrum för utvecklingen av nya e-tjänster.

Det är just därför som jag nu arbetar intensivt med en ny e-förvaltningsstrategi – med arbetsnamnet It i välfärdens tjänst – som ska antas av regeringen och presenteras senare i höst. Tanken med den kommer vara att den offentliga sektorn ska bli ännu öppnare och att vi ska få smartare e-tjänster där medborgare och företagare sätts i centrum. För de som vill följa arbetet med den nya e-förvaltningsstrategin finns det en facebook-sida men man kan också följa arbetet på regeringen.se.

Inom ramen för det arbetet fattade regeringen idag tre olika beslut, som kommer leda till bättre e-tjänster, en enklare vardag för privatpersoner och företag och till en effektivare förvaltning.

Det första beslutet handlar om e-tjänsten Mina Meddelanden. Det är ett uppdrag till Skatteverket som innebär att de nu får det formella ansvaret att ansvara för infrastrukturen för tjänsten Mina Meddelande. Och redan nu finns tjänsten tillgänglig hos Skatteverket och redan idag kan alla som har en e-legitimation anmäla sig. Tanken är att vi steg för steg ska kunna ersätta de bekanta fönsterkuverten från våra myndigheter som vi brukar få hem i brevlådan med säkra elektroniska brev. Alla som vill få den informationen digitalt, till ett samlat säkert ställe , kommer framöver kunna välja det. OCh när du får ett sådant digitalt brev från en myndighet till din säkra epostlåda får du en notifiering till din mobiltelefon eller till din vanliga e-postadress, så att du vet att meddelandet kommit och du kan logga in med din e-legitimation och läsa brevet på minameddelanden.se.

Det finns många fördelar med ett sådant här system. Som användare kommer man kunna komma åt sina myndighetsbrev även om man är på resande fot (till exempel via sin mobiltelefon med mobilt bankID). Och man får dessutom alla brev samlade på ett enda ställe, och riskerar inte att något av dem försvinner i någon byrålåda. Brevet når fram snabbare och till en betydligt lägre kostnad för samhället.

Redan idag har Bolagsverket, Skatteverket och Transportstyrelsen anmält en del av sina utskick till den här tjänsten, men jag kommer se till att fler myndigheter ansluter sig.

För den som hellre vill det finns det också privata alternativ, som exempelvis brevo.se, som man kan använda sig av. Dagens beslut är en tydlig signal till våra myndigheter, kommuner och landsting att på allvar sätta igång arbetet med att erbjuda elektroniska brev till oss som medborgare eller företagare.

Det andra beslutet som regeringen fattat idag handlar om elektroniska beställningar för våra myndigheter. Alla myndigheter med mer än 50 anställda ska under 2013 ha gått över till att hantera alla sina inköp elektroniskt. Tack vare det räknar vi med att spara 3,2 miljarder av skattebetalarnas pengar de kommande nio åren. Samtidigt som det blir enklare, snabbare och billigare för företag att sälja varor och tjänster till våra myndigheter. På Ekonomistyrningsverkets webbsida finns mer information.

Det tredje beslutet regeringen fattat idag rör öppnadata.se, en teknisk plattform som ska underlätta för de som vill bygga produkter och tjänster, till exempel i form av appar, baserat på de öppna data våra myndigheter sitter på. VINNOVA får uppdraget att under 2012 utveckla den här tekniska plattformen som ska präglas av delaktighet, tillgängliggörande och innovation.

Plattformen ska bland annat ha följande tre funktioner:

  • En gemensam tjänstekatalog för publicerade öppna datakällor
  • En öppen katalog med de tjänster och appar som har utvecklats med hjälp av resurser från ovanstående tjänstekatalog
  • En gemensam utvecklingsmiljö för utvecklare

På sikt kommer den här plattformen stimulera utvecklingen av nya tjänster som gör den offentliga förvaltningen mer öppen, kostnadseffektiv och nyttig för alla oss som använder offentliga tjänster. Och vem gör inte det?

Media: SR, IDG, TT

2 Comments
  • Jonas Lejon
    juli 26, 2012

    Wow! Många bra steg i rätt riktning :)

  • Andreas M
    juli 26, 2012

    När en myndighet får ansvar för ett stort IT-projekt blir jag (som professionell privat upphandlare) rädd att kostnaden blir alldeles för hög. Skulle föreslå att alla myndigheter istället tvingas att omgående ansluta sig till den redan befintliga tjänsten Brevo.se. Den fungerar utmärkt och jag har haft den sedan den lanserades, men nästan inga myndigheter har anslutit sig. Skulle också vilja att ni tar beslut om att alla myndigheter SKA kunna ta emot scannade dokument, blanketter etc via e-post (då slipper man skicka onödig post och man kan dessutom få en direktkvittering på att meddelandet har kommit fram. Gällande beslutet om elektroniska beställningar så kommer det inte en dag för sent. Dock är jag rädd att bristande upphandlingskompetens leder till att även denna implementering blir onödigt dyr för oss skattebetalare.

Leave a Reply

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *