Den enskilde medborgaren i centrum i regeringens nya e-förvaltningsstrategi

När vi i Alliansen övertog regeringsmakten 2006 hade en vanlig stationär dator ungefär samma kapacitet som en av dagens smarta telefoner har, och mobilt bredband fanns inte alls.

Idag använder sex av tio svenskar internet på sin mobiltelefon, och numera är det vanligare att vi pratar i den, än i den gamla fasta telefonen. Vi blir snabbt allt mer vana vid att ha tillgång till alla information och alla tjänster vi behöver, och förväntar oss att de ska finnas bara ett knapptryck bort, oavsett var vi är eller vad klockan råkar vara.

Den här utvecklingen utmanar också hela den offentliga förvaltningen; som medborgare förväntar vi oss att våra myndigheter ska ha samma enkla och tillgängliga digitala närvaro som de kommersiella aktörerna har. Och på vissa områden fungerar det digitala mötet mellan den enskilde och det offentliga redan bra. I våras valde till exempel 4,8 miljoner svenskar (65 %) att deklarera elektroniskt och 185 000 av dem deklarerade med hjälp av sin mobil.

Men på andra områden saknas de användarvänliga och nyttiga offentliga e-tjänster som vi som medborgare och företagare efterfrågar. Och finns de är de i många fall mer anpassade efter den egna myndigheten, än efter våra behov som medborgare. Det är hög tid att vända på det perspektivet.

Därför har regeringen nu antagit strategin ”Med medborgaren i centrum”, som är en strategi för en digitalt samverkande statsförvaltning som syftar till att skapa en enkel, öppen och effektiv statsförvaltning.

Den organisation som hängt med sedan Axel Oxenstierna nyordnade statsförvaltningen på 1600-talet har i många fall tjänat Sverige väl, men nu står den tydligt i vägen för en effektiv samverkan mellan våra myndigheter. Några av våra mest effektiva och uppskattade e-tjänster har tillkommit när man har utgått från användarens behov, inte den egna förvaltningen, och när man klarat samverkan.

De exempel som måste inspirera myndigheterna framöver är e-tjänster som är byggda utifrån användarnas behov – som Skatteverkets e-deklaration, portalen verksamt.se eller körkortsportalen.se.

I strategin ingår en lång rad  s.k. förvaltningsgemensamma utvecklingsinsatser som regeringen har tagit eller kommer ta initiativ till och som alla har till syfte att förenkla, öppna upp och effektivisera förvaltningen. Här kan regeringens uppdrag att utveckla mina meddelanden, att införa e-beställ för alla större myndigheter och regeringens beslut att utveckla innovationsportalen öppnadata.se nämnas, men listan över redan beslutade eller helt nya förvaltningsgemensamma utvecklingsinsatser i strategin är mycket längre än så.

Den e-förvaltningsstrategi regeringen nu antagit, och som jag presenterat idag, är ett tydligt besked till myndigheterna om att vi behöver mer av den samverkan som gör det möjligt att skapa bra e-tjänster som sätter medborgaren i centrum. I den nya e-förvaltningsstrategin slår vi fast tre huvudmål:

  1. En enklare vardag för medborgare: det ska bli enklare för privatpersoner, företag och andra organisationer att ha kontakt med statliga myndigheter. Statens digitala tjänster ska vara utformade efter människors behov.
  2. Öppnare förvaltning som stöder innovation och delaktighet: Genom digitala möjligheter och ökad öppenhet ska staten stödja innovation och delaktighet, med stark respekt för den personliga integriteten.
  3. Högre kvalitet och effektivitet i verksamheten: digitala möjligheter ska bidra till att göra statsförvaltningen effektivare, vilket gör det möjligt att hushålla med skattebetalarnas pengar.

Till vart och ett av de tre övergripande målen hör tre olika delmål som vi måste nå för att vi ska kunna förverkliga de övergripande målen . Till vart och ett av de tre målen hör också en rad utvecklingsinsatser, som är gemensamma för hela statsförvaltningen. Några av dessa har regeringen beslutat om tidigare i år, medan andra är helt nya.

För att förankra den här strategin har jag under dagen lett en myndighetsdialog med ett 80-tal av våra myndighetschefer. Fokus för diskussionen med dem är hur de på sina enskilda myndigheter kan vara med och bidra till att utveckla ännu fler praktiska och användarvänliga e-tjänster för oss som medborgare och för alla som driver företag i Sverige.

Mer information om utvecklingsinsatserna och e-förvaltningsstrategin i sin helhet hittar du på regeringen.se/eforvaltning

Här kan man se dagens presskonferens i efterhand:

No Comments Yet.

Leave a Reply

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *