En hemläxa – till elbolagen

Som Energimarknadsinspektionen visat i den rapport [PDF] som de lämnade över till mig och regeringen i november så betalar idag var sjätte svensk elkund onödigt mycket för sin el, tack vare att de ännu inte gjort något aktivt val av elleverantör och därmed hamnat på så kallade anvisningsavtal, som i genomsnitt är mellan 20 och 30 procent dyrare än andra elavtalsformer. Tillsammans betalade de 780 000 elkunder som idag ligger på dessa oskäligt dyra anvisningspriser 1,3 miljarder kronor för mycket för sin el  det senaste året (från 31 oktober 2012 till 1 november 2013). En väldigt viktig förklaring   till att så många ligger på så dyra elavtal är otydlig information från elbranschen, som gör det svårt för kunderna att göra medvetna och aktiva val. Och nu visar många elkunder, med rätta, att de är frustrerade över den här situationen, vilket den senaste tiden också uppmärksammats i media, av bland annat SVT.

Min och regeringens utgångspunkt är att elkonsumenterna har rätt att förvänta sig bättre information, och att elbolagen som brottas med lågt förtroende har starka intressen att få nöjdare kunder. Och när det nu än en gång visar sig att så många ligger kvar på så dyra anvisningsavtal, många gånger alldeles för längre, så utgår jag från att elbolagen nu  kommer vidta åtgärder för att få ner antalet anvisade kunder, för att få bort de omotiverade prisskillnaderna mellan anvisningsavtal och andra avtal och för att se till att så att deras  kunder får bättre och återkommande information om vilka avtal de har och vilken elkostnaden med de avtalen blir.

Just därför hade jag idag kallat företrädare för elbranschen, elföretagen och kundsidan till ett möte med mig på Näringsdepartementet för att få höra hur de ser på det faktum att hela var sjätte elkonsument betalar för mycket för sin el, för länge, på grund av bristfällig information, och vad de tänker göra för att komma bort från den situationen. Till mötet kom alla de företrädare jag hade kallat. Från  elhandelsbolagen kom Ale el, Eon, Fortum, Skellefteå Kraft, Telge Energi och Vattenfall.  Från elbranschen som helhet deltog Oberoende elhandlare och Svensk Energi. Och självklart var också företrädare för elkonsumenterna där, via Sveriges konsumenter, Villaägarnas riksförbund och Energimarknadsbyrån.

Mina slutsatser efter det mötet, och efter att ha lyssnat på företrädare för branschen, företag och konsumenter, är tre:

För det första – det fanns  en bred uppslutning bland företrädarna för konsumenterna och elbranschen om att det ligger i allas intresse att problemen med de många och omotiverat dyra anvisningsavtalen rättas till.  Och merparten av alla som tog till orda höll med om att elhandelsföretagen och elbranschen har ett stort ansvar i att förbättra den här situationen.

För det andra – det  fanns  runt bordet flera goda exempel på elbolag som självmant redan nu valt att avveckla de oskäliga prisskillnaderna mellan anvisningsavtalen och andra avtal, och som medvetet börjat arbeta med att ge sina kunder bättre och mer återkommande information om de avtal, priser och kostnader man har för sin el . De goda exemplen förväntar jag mig att de andra nu kommer inspireras av.

Och för det tredje drog jag slutsatsen att det är viktigt att jag och regeringen följer upp vilka åtgärder elhandelsbolagen, inte minst på basis av de goda exempel de hört om idag och den diskussion vi haft, nu kommer att vidta. Därför gav jag alla elbolagen en hemläxa över julhelgerna och den närmaste tiden därefter där jag förväntar mig att de går hem och sätter sig ned och bestämmer vad de tänker göra framöver för att minska antalet anvisade kunder, för att få bort de oskäliga prisskillnaderna mellan anvisat pris och andra avtal, och hur de tänker förbättra informationen till sina kunder. Och när de gjort det kommer de kallas till ett nytt möte med mig, för att  i mitten av februari nästa år  få redogöra för vilka åtgärder de vidtagit efter mötet idag.

Det snabbaste sättet att komma till rätta med problemen med de många och oskäligt dyra anvisningsavtalen är nämligen att branschen själva väljer att ändra sitt beteende. Just därför ökar jag och regeringen nu trycket och förväntningarna på elbolagen att göra just det. Samtidgt jobbar jag, tillsammans med mina energiministerkollegor i våra nordiska grannländer, med att skapa en gemensam hantering av olika elavtalsformer och ytterligare stärka konsumentens rättigheter gentemot elbolagen.

Om man som konsument är, eller tror sig vara, en av dem som idag har ett anvisningsavtal gör man klokt i att se om sitt hus. Faktum är att en av de bästa julklapparna man i så fall kan ge sig själv är att redan idag ringa sin elhandlare och begära att få byta från anvisningsavtal till ett billigare avtal. Den som bor i villa kan faktiskt spara flera tusenlappar varje år bara på det samtalet, men även den som bor i lägenhet och bara betalar sin hushållsel kan, som Energimarknadsinspektionen visat, spara kring tusenlappen varje år på det. Och frågar ni mig, så är det pengar som  gör långt större nytta och som i grund och botten hör bättre hemma i din plånbok än i elbolagens fickor.

Här nedan kan ni se ett nyhetsinslag om dagens möte från SVT.

No Comments Yet.

Leave a Reply

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *