Ett avbrott är ett avbrott är ett avbrott

Som alla andra veckor fattade vi en rad kloka beslut vid veckans regeringssammanträde igår. Ett av dem kom från mig och och syftar till att stärka och slå vakt om de kanske mest utsatta av alla elkonsumenter – de som bor på landsbygden och oftare än andra drabbas av elavbrott.

När stormen Gudrun svepte fram över södra Sverige, också mina hemtrakter i Hylte, 2005 så lämnade den efter sig en enorm förödelse med enorma mängder stormhärjad skog och många mil av förstörda el- och telefonledningar. För många tog det lång, alltför lång, tid att få tillbaka sin el och sin  telefon och just därför införde regeringen därefter en starkare skyldighet för elbolagen att ersätta sina kunder vid strömavbrott.

Men tyvärr har det visat sig att det funnits oklarheter i hur de bestämmelserna ska tolkas, och olika bolag har tolkat bestämmelsen på olika sätt. För att komma till rätta med det  har regeringen nu beslutat om att förtydliga och ytterligare stärka elkonsumenternas rätt att få ersättning från sitt elnätsföretag vid elavbrott. Till skillnad från tidigare kommer det framöver bara krävas att elavbrottet drabbat en fas (av tre) för att man som elkund ska få rätt till avbrottsersättning från sitt elnätsföretag.

Genom denna skärpning  behöver ingen elkonsument sväva i ovisshet om vad som gäller. Har man drabbats av elavbrott, och elavbrottet varat i minst 12 timmar, så har man också  rätt att få elavbrottsersättning, oavsett hur många faser som slagits ut – en nyhet som också TT uppmärksammade igår.

No Comments Yet.

Leave a Reply

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *