De myndigheter vi har ska vara till för oss medborgare och ge oss den service vi vill ha och behöver. Ledstjärnan för mitt arbete med e-förvaltningsfrågorna är att det ska vara enkelt att ta vara på sina rättigheter och att uppfylla sina skyldigheter som medborgare i Sverige. För både kvinnor och män, oavsett vilken ålder vi har eller om vi har någon någon funktionsnedsättning.

Vi ska ha en statsförvaltning som hänger med i sin tid, och som klarar av att möta våra behov – som medborgare och företagare – med enkla och användarvänliga tjänster.

Just därför måste statsförvaltningen ta vara på de nya möjligheter som digitaliseringen ger. Det måste bli enklare och tryggare att möta statsförvaltningen. Det måste till fler nya lösningar som förenklar människors vardag. Och vi måste använda ny teknik på ett smartare sätt så att vi i det offentliga verkligen hushållar med skattebetalarnas pengar. Vi behöver helt enkelt en enklare, öppnare och mer effektiv offentlig förvaltning, som sätter medborgaren i centrum för sin verksamhet.

 

Läs gärna mer om nästa generations e-förvaltning här: