Konsumentrådgivning ska hjälpa teleabonnenter

Idag rapporterar DN, SvD och många andra medier om det regeringsbeslut vi fattade igår om att inrätta en opartisk ombudsmannafunktion på PTS, dit telefonabonnenter som berörs av det teknikskifte som TeliaSonera just nu genomför kan vända sig för att få hjälp och stöd. Också Land Lantbruk beskriver idag denna nyhet.

Bakgrunden till beslutet är de problem som människor upplever i samband med Teliasoneras teknikskifte på landsbygden, ett skifte som  innebär att telefonstolpar tas ner i vissa områden och att de abonnenter som berörs istället erbjuds trådlös telefoni över TeliaSoneras mobilnät. Teliasonera har själva åtagit sig att alla hushåll och företag som påverkas av de förändringar som bolaget gör i det fasta telenätet ska erbjudas ett trådlöst alternativ från Teliasonera AB.

Om människor och företag ska kunna växa och utvecklas krävs bra elektroniska kommunikationer i hela landet. Därför har jag  sedan jag tillträdde som it-minister följt denna fråga mycket noga, och jag måste säga att jag har full förståelse för att människor blir både arga och oroliga när de upplever att deras telefoner inte fungerar, eller inte får tillräcklig information om den förändring som ska ske. För mig är det tydligt att det  behövs både mer och bättre information för att hjälpa den enskilda konsumenten. Om man står  utan fungerande telefoni ska man känna att staten tar ens oro och frustration på allvar. Och det är därför som vi från regeringens sida nu ger PTS i uppdrag att upprätta en slags ombudsmannafunktion dit man som abonnent kan vända sig och få hjälp.

Hur den särskilda informationsinsatsen i detalj ska utformas är PTS sak att avgöra. Men avsikten är att konsumenterna med hjälp av den oberoende rådgivningen ska kunna få information och svar på tekniska frågor gällande omställningen, liksom kunskap om vilka rättigheter de har som abonnenter. Dessutom får PTS som tillsynsmyndighet en god övergripande bild av de problem som upplevs.

Med detta uppdrag får PTS också möjlighet att följa upp de problem som abonnenterna upplever och har sedan de verktyg som behövs för att se till att Teliasonera vidtar förstärkningsåtgärder.

För mig är det oerhört viktigt att Teliasonera lever upp till det ensidiga åtagande det gjort, som innebär att ingen abonnent ska bli av med sin fasta telefoni utan att de kan få tillgång till fungerande telefoni på annat sätt. Och just därför kommer jag, vid sidan av det uppdrag regeringen nu givit, inom kort kalla till mig Teliasoneras högsta ledning för att få veta vilka åtgärder de avser vidta för att minska människors oro och för att fullfölja det åtagande man gjort.

No Comments Yet.

Leave a Reply

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *