Transporterna är en av våra största klimatutmaningar

Idag har jag talat på branschdagen för SPBI, Svenska Petroleum och Biodrivmedel Institutet. På många sätt har drivmedelsbranschen länge symboliserat problemen i klimatarbetet. Idag är så gott som alla våra drivmedel baserade på olja. Även om etanolen slår försäljningsrekord och nya elbilar presenterats under senare tid så är fortfarande mer än 95 procent av våra bränslen fossila.

Vill man kan man säga att inte mycket har hänt sedan vi började köra bil i Sverige. Men samtidigt är drivmedelsbranschen en bransch med allt mer självinsikt, och en bransch som allt mer håller på att bli en del av lösningen. Att branschorganisationen numera också omfattar biodrivmedel, och att man kan tanka sin bil med bränslen utvunna ur råvaror från svenskt skogs- och jordbruk, är positiva tecken i tiden.

När jag höll mitt tal på SPBIs branschdag idag var mitt budskap till branschen att de själva måste ställa om, och att vår roll från politiken är att ge de långsiktiga spelreglerna som gör den utvecklingen möjlig. Det gör vi genom att skattebefria det förnybara, genom koldioxidskatten på det som är skadligt, men också genom miljöbilspremien, skattelättnader för att främja miljöbilar och tydliga statliga satsningar på forskning som syftar till att vi ska kunna utveckla morgondagens tekniker i till exempel elbilar och diesel baserad på skogsråvara.

På seminariet talade också Jonas Åkerman, som forskar på KTH. En av de slutsatser var att vi inte borde peka ut en särskild teknik eller en enskild åtgärd som lösningen på våra klimatutmaningar. Istället efterlyste han en mångfald av insatser, och påtalade hur viktigt det är att vi så snart som möjligt kompletterar de styrmedel vi redan har så att vi kan nå de globala klimatmålen.

Vi gör redan mycket, men jag är övertygad om att de insatser vi hittills sjösatt inte kommer vara tillräckliga om vi ska kunna nå målet om att Sverige till år 2030 ska ha en fordonsflotta som är oberoende av fossila bränslen. Bakgrunden till det målet är nödvändigheten av att nå tvågradersmålet. Ska vi kunna minska vår klimatpåverkan måste utsläppen från våra transporter minska.

Förnybara drivmedel, snåla elbilar och effektivare teknik är några spår på vägen till det målet. Men för att ta ett helhetsgrepp om hur vi ska kunna få en fossiloberoende fordonsflotta behövs mer kunskap. Just därför kommer jag och regeringen under våren tillsätta en utredare som ska få  uppdrag att föreslå vad som krävs för att vi ska kunna få en fossiloberoende fordonsflotta.

En av våra allra största klimatutmaningar är att ställa om våra transporter så att de blir långsiktigt och miljömässigt hållbara. Det är ett gott tecken att allt fler i branschen nu också verkar ha den insikten.

No Comments Yet.

Leave a Reply

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *