Bryt fossilberoendet

Sverige är ett väldigt oljeberoende land. Sedan 1970 har energitillförseln av råolja och oljeprodukter minskat med närmare hälften, 47 procent. Det är en fantastisk utveckling och visar hur vi kan bryta vårt fossilberoende. Med samtidigt har det vi hittills gjort i Sverige varit den lättaste delen av resan. För samtidigt som vi bytt olja mot förnybart i vårt uppvärmningssystem, och samtidigt som våra industrier energieffektiviserat allt mer, så tankar vi fortfarande våra bilar med bensin och diesel, precis som vi gjorde 1970.

Därför återstår den tuffaste utmaningen – att bryta oljeberoendet i våra transporter – för klimatets skull, och för vår försörjningstrygghet.

På Dagens Nyheters debattsida idag skriver jag och min kollega miljöminister Lena Ek om vad vi ser som några viktiga steg för att bryta detta beroende.

  • Långsiktiga villkor för förnybara drivmedel. Idag finns en skattebefrielse på de förnybara alternativen. Denna är tidsbegränsad och det finns inga besked om vad som följer på sikt. Både de höginblandade bränslena, som fordonsgas och E85, liksom den låginblandning av förnybart som sker i bensin och diesel är viktiga för den fortsatta omställningen.
  • Skarpa och långsiktiga villkor för fordonsflottan. Regeringen har drivit på utvecklingen av de bästa bilarna genom bland annat en miljöbilsdefinition som belönar de bästa fordonen och en fordonsskatt vars storlek är kopplad till utsläpp. Vi vill att dessa verktyg ständigt utvecklas och att fler insatser övervägs.
  • Forskning för omställning. Skall vi verkligen klara att bryta fossilberoendet kommer vi att behöva tekniska genombrott på vägen. Idag stöder staten forskning inom transportområdet med närmare 600 miljoner kronor per år. Elbilar, diesel från svartlut eller längre lastbilar, vi vill att alla spår som kan ge oss effektivare och grönare transporter. Därför måste dessa viktia forskningsinsatser stärkas.

Läs vidare vårt inlägg i sin helhet:

http://www.dn.se/debatt/vi-behover-en-strategi-for-miljobilar-aven-efter-2013

No Comments Yet.

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *