Förläng förmånsreglerna för miljöbilar

Idag när jag var gäst i Ekots Lördagsintervju pratade vi en hel del om att vi, för att klara klimatet, måste ställa om våra transporter. Fortfarande går mer än 90 procent av  alla våra vägtransporter på fossila bränslen, och varje liter bensin och diesel orsakar mer än två kilo koldioxidutsläpp. Att bryta oljeberoendet i transportsektorn är en enorm utmaning, för Sverige och världen.

För att ta oss an den utmaningen har Alliansregeringen satt upp väldigt tydliga och långtgående visioner: 2050 ska Sverige vara klimatneutralt, och som ett steg på vägen dit ska vi 2030 ha en fordonsflotta som är oberoende av fossila bränslen. För att tydliggöra vad som krävs för att nå dit sitter nu en utredning, på regeringens uppdrag, och arbetar med vad vi behöver göra för att kunna nå dit. Deras förslag kommer senare i år.

Men redan nu finns det besked som vi skulle behöva ge, t.ex. när det gäller förmånsbilsreglerna för miljöbilar.

Varje ny bil som börjar rulla på de svenska vägarna kommer i genomsnitt finnas kvar i 17 år. De nya bilar som säljs idag måste vara så bra som möjligt för miljön, för att vi ska kunna nå våra långsiktiga klimatambitioner. Av alla dessa nya personbilar vet vi att 60 procent är tjänstebilar. Bilar som köps för att användas några år i tjänsten, och sedan säljs vidare till privata köpare. Tack vare att förmånsvärdet för miljöbilar varit och fram till årsskiftet 2013/2014 är 40 procent lägre än för andra bilar så har vi haft en fantastiskt utveckling där nästan var tredje ny tjänstebil idag är en miljöbil.

Men dessa förmånliga tjänstebilsvillkor löper ut till årsskiftet, och som centerpartistisk energiminister skulle jag gärna se att regeringen så snart som möjligt ger besked om att vi vill förlänga dessa goda förmånsvillkor. Och ju snabbare ett sådant besked kan komma, desto bättre för miljöbilsmarknaden. Ett tidigt, tydligt och långsiktigt besked vore bra för konsumenterna, för företagen, men mest av allt för klimatet och miljön.

Att förmånsreglerna för miljöbilar bör förlängas uppmärksammades också av Ekot i ett nyhetsinslag.

No Comments Yet.

Leave a Reply

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *